Stavfel

Jag är - till stor förvåning (mest hos mig själv) - medlem på Spraydate. Fråga mig inte varför, för jag svarar aldrig på mail, jag sitter bara och läser de jag får, och läser presentationer och tittar på bilder som folk med alldeles för bra självförtroende lagt upp. Jag gör det lite för att tortera mig själv, för att känna den där rysningen som precis kan liknas vid den man får när någon drar med naglarna på svarta tavlan.

För vad är det jag ser? Det är inte bilderna, inte om de har barn eller röker, och inte heller om de gillar promenader eller söker en mullig tjej. Det är STAVFELEN! Dessa jävla stavfel. Så fort en sida dyker upp, kommer det upp fönster liknande vanliga sådana som poppar upp, "stavfel! STAAAVFEL!". Jag får lite lätt panik. Jag vet inte om det är emot några regler att publicera mail, men eftersom att det inte står någon avsändare, gör jag ett försök. Om någon protesterar tar jag bort dem.

Mail 1

Hej!

Har precis bränt en Stinas skyckling ugnen å tröstar mig nu med att surfa lite med mitt nya trådlösa modem (...grabbigt vá?!).

Hur ser din fredagkväll ut?


Egentligen inte så många stavfel (förutom kyckling, men jag bara förutsätter att det var en tangentbortsslip, och användandet av ordet "va" som faktiskt kan tillhöra en ordklass: småord typ. Men sätt inte en apostrof på a:et. Är vi i Frankrike eller?), men hela mailet. Ja hej du, tack för att du informerar mig om att du är så fantasilös och rent kass i köket. Tack även för att du så gärna vill ha bekräftelse på din manlighet, och vad bra att du tar ett sådant manligt exempel! Min mamma har haft trådlöst i fem år.

Mail 2

[
...]att göra det lite förbjudna, helt enkelt är jag väll rätt äventyrlig av mig.
jag gillar även att tillbringa min fritid med att skriva poesi och annat, men även att titta på fotboll, ligga i sängen och mysa en hel dag! drika te i regnet. Du kan ju höra av dig om det låter intressant darling.

Först av allt: väll. VÄLL?! Jag får sån ångest över användningen av väll. Väll kan man använda om det är i ett sammanhang som: "Väll in, dörren står öppen!", men en sådan konstruktion använder vi aldrig eftersom att svenskan faktiskt erbjuder en bättre lösning på den frasen. Däremot finns ju allomorfer av ordet, exempelvis välla, vällde och vällt. Men aldrig, aldrig som "jo det går väll". Menar man att det går bra, eller att det bara går, i allmän mening? Jag fattar ingenting.


Sen, snälla, använd en versal vid ny mening. Inte bara när man kommer på det. Inte bara när man någon gång hört (eller läst i utskicken från typ ICA) att när man duar/niar någon ska det vara stor bokstav. Alltid. Nästan alltid, i alla fall. Utöver detta gäller det att planera sina meningar. Det kan inte bara stå information som inte är av något slags utrop, som att man gillar att titta på fotboll och ligga i sängen och mysa en hel dag! Woho! Eller ska jag bli taggad av det? Sen kommer helt anonymt: drika te i regnet. I en helt egen mening, dricka utan ck, utan betydelse. Som om det var någon som satt och funderade länge och bara spontanskrev. Brainstormade och valde att skicka iväg det. Och försök att hitta lite variationer i språket. "Även" är ett fint ord men vid överanvändning blir jag tokig. På vilket ord som helst.

Sen, kalla mig inte darling. Det är det engelska ordet för älskling. Jag är inte din älskling. De som jag är älskling fär är typ min familj. Inte för dig.


(Och vadå hör av dig om "det" är intressant. Försöker du sälja något? Eller ska jag höra av mig om DU låter intressant? Ehm...)




Fan vad elak jag är.



Kommentarer
Mademoiselle B

Det underligaste i det andra mailet tyckte jag ändå var att han gillar att dricka te i regnet. Okej att man gillar att sitta inne och mysa med en varm kopp te då regnet smattrar utanför, det vet jag många som gillar; men att dricka te i regnet? (Haha, det var typ det festligaste syftningsfelet jag sett på länge).
Ha kvar mailen, jag tycker de är roliga. Du skriver ju inte avsändarnas namn så ingen bör känna sej utelämnad eller kränkt, anser jag:)

Sofia

Haha ja jag vet, det var egentligen det jag satt och skrattade hur länge som helst åt, och jag skulle haft med det i inlägget, men på något sätt försvann det tillsammans med mycket annat som jag ville skriva.
Bra då har jag kvar dem!

2007-09-02 @ 14:53:34
URL: http://broli.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0