Besök

Min fina mamma kommer ju på besök om ett par veckor. Jag försöker nu se vad man kan hitta på i Oslo. Om man inte är oljeshejk (eller bara vanlig norrman) så blir alla nöjen väldigt dyra... Men med lite fantasi får man ju faktiskt till det ändå! Man kan:
  • Dricka eftermiddagskaffe på Grand Hotel. En kanna kaffe kostar 70 kronor. Den fantastiska dessertbuffén blir din för 130 kronor. Då får man äta så mycket man vill...
  • Man kan också åka upp till Holmenkollens restaurang. Där kostar en sällskapsmeny 625 kronor, men man kan lika gärna bara ta ett glas vin och njuta av utsikten.
  • Besöka Vigelandsparken. Detta är ju ganska givet när man är i Oslo. Parken är världens största skulpturpark och det är konstnären Gustav Vigelands livsverk. Skulpturerna är speciella och inte vad de verkar vid första anblick... Det är helt gratis att flanera runt i den stora parken.
  • I Oslos fina Operahus pågår ständigt föreställningar i balett, Opera och andra konserter. En föreställning kostar från 100 kronor och uppåt, till cirka 350 kronor. De har klassiska uppsättningar som Figaros bröllop men även lite nyare alternativ.
  • Grand Hotels Étoile bar bjuder på en fantastisk utsikt över Oslo, och de har en bra loungestämning med bra musik på kvällarna. 
Sen kan man ju bara promenera runt i staden, under sommaren är det perfekt att köpa lite picnicmat och sätta sig i den vackra slottsparken. Under julen arrangeras en marknad på Aker Brygge.

Ja nej jag vet inte. Något kan man väl göra. Jag vill gå på Opera och åka till Holmenkollen med mamma. Min fina mama!


Kommentarer
Päivi Wieru

Känner mig verkligen välkommen med så här fin planering! Vad roligt det ska bli.Kram

2010-10-11 @ 22:25:10
Sofia

Såklart du är! Eller så skiter vi i allt och bara är hemma och dricker vin och äter ost o kex ;)

2010-10-11 @ 22:36:32
URL: http://broli.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0