Att köpa konst för studiemedel.

Idag har - i vanlig ordning - varit en ganska tuff dag. Jag vaknade klockan 7.30 och det var i helt fel fas i sömnen! Jag var fullkomligt död och jag visste bara att jag absolut inte får lägga mig mot kuddarna igen. Som tur är går jag upp så att jag har exakt en timme på mig, då kan jag inte snooza mer än fem minuter.

Så jag åkte till skolan, hade tre timmar grammatik (och jag älskar det!) och sedan lunch. Därefter en gästföreläsning om 1800-talets svenska författare (Strindberg, Johnson etc) i Paris. Väldigt intressant! Däremot var jag så trött så trött efter lunchen, med ögonlock tunga som vattenhinkar. Fyllda. Alla hästmänniskor vet vad det innebär... Som tur är somnade jag inte, men det gjorde en kvinna bredvid mig! Men jag förstår henne, föreläsaren pratade i samma ton, samma takt, flytande fin franska.... zzZzzZz... Jag är glad att jag höll mig vaken i alla fall.

Efter skolan tänkte jag åka och titta på Pia Isakssons utställning, men sedan kände jag mig alldeles för dödstrött så jag tänkte åka hem. Men jag hoppade istället av på Fridhemsplan och gick till Espresso house och köpte en cappuchino med dubbel espresso och piggnade till av det starka kaffet. Och det var tur att jag gjorde det, och hoppade på samma tunnelbana som mamma kom med och åkte till Gamla stan och Österlånggatan.

Pias tavlor är helt fantastiska, hon målar mycket djur, nytt för oss den här gången var klogråsuggorna i olika färger, en var så vacker att det såg ut att vara en apelsin istället för en gråsugga! Utöver detta är höns representerade. Hon målar dem och sätter in dem i ramar att det ser ut som familjemålningar. Sådana gamla. Med tapet bakom. Heeelt underbara! De säljer som smör i det berömda solskenet! Jag önskar jag var en lika duktig (eller hälften skulle dock räcka) konstnärinna.

Själv fick jag tag i en väldigt häftig "seriefigur"höna! Den ska följa med mig för alltid. Något annat jag vill ha från henne är fisktavlorna! Fiskar i hög, fiskar i guld som simmar genom tre tavlor, fiskar på en tallrik i akvarell.

Min coola höna!

 

Nu ska jag viiiila! Jag åt en supergod middag med mamsi (som köpte en citrontavla) (vi gillar att impulshandla konst, för övrigt), och nu ska jag bara slappa och inte tänka på något annat än det som är framför mig (dvs datorn och tvn, hälsosamt).

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0