00.22

I natt föddes jag. I natt för 23 år sedan vill säga. Mycket intressant hände det året. Som detta:


  • 9 januari - En AIDS-smittad svensk sprutnarkoman döms till tvångsvård för att förhindra smittspridning (bra inledning!).
  • 28 januari - Den amerikanska rymdfärjan Challenger exploderar strax efter uppskjutning och hela besättningen omkommer (Och god fortsättning!).
  • 28 februari - Sveriges statsminister Olof Palme skjuts ner av en okänd gärningsman 23.21 i korsningen vid Sveavägen och Tunnelgatan i Stockholm.
  • 1 mars - Olof Palme dödförklaras 00.06.
  • 23 mars - Det finländska fartyget Karelia går på grund utanför Gotska Sandön, varvid sex personer omkommer (Happiness continues).
  • 15 april - USA bombar Libyen som hämnd för en påstådd terroristattack (Det börjades i tid).
  • 26 april - En kärnkraftsolycka inträffar i Tjernobyl i sovjetiska Ukraina (Jo vi vet. Glockengoldjuicen togs fram i samma veva).
  • 28 april - Radioaktiva moln från Tjernobylolyckan kommer in över Sverige (Blev skumt att äta blåbär i norr).
  • 1 juni - Världens längsta smörgårdsbord dukas upp i Stockholm.
  • 21 augusti - En säck poströster från det svenska riksdagsvalet 1985 påträffas i Uddevalla. Dessa oräknade röster hade inte påverkat valresultatet (OBS! Mycket viktigt!).
  • 29 september - Premiär för Penninglotteriets skraplott Triss
  • 21 oktober - 30.000 personer, främst inom vården, går i strejk i Sverige.
  • 30 november - Ett ovanligt vackert barn ser institutionellt lysrörsljus för första gången, tidsbestämt till 00.22. Två hyfsat lyckliga föräldrar har väntat, tillsammans med en äldre upplaga av barn samt två hundar av rasen Colle vid namn Dick och Dick's brother (uppfinningsrikedom), på detta Guds sjunde underverk.
Barnet fick därpå uppleva en hyfsat normal uppväxt, bland annat tippade den äldre upplagan barnvagnen så att moi flög en enmanna-helikoptertur ner i stengolvet i köket. Inga skador rapporterade. Skolgång följde, som ackompanjerades av lärarnas ständiga: om hon ville anstränga sig mer skulle det gå toppen. Ville inte. Hästar. Hundar. Katter. Djur överallt. Hår också.


Detta är alltså höjdpunkterna året 1986. Olof Palme mördad och Tjernobyl exploderade. Jag undrar för övrigt om jag kan stämma... någon för det. Jag kanske kan hävda att jag blev störd i skallen på grund av det. Ja. Så måste det vara.

Let the day begin! Allt är såklart wikipediat. Ja förutom bilden.

GRATTIS JAG!



Kommentarer
Hanna

Du är underbar!!! Gratia i efterskott kin kära vän!!

2009-12-01 @ 19:58:37
URL: http://siirala.blogg.se/
Hanna

MIN kära vän! woho 2 comments!

2009-12-01 @ 19:59:14
URL: http://siirala.blogg.se/
Hanna

Förövrigt så fick jag fylla i sån där kodgrej för blogg.se tror att jag spammar dig!

2009-12-01 @ 20:00:14
URL: http://siirala.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0