Svåra saker, det här

Idag på lektionen fick vi diskutera invandrarpolitik och homosexuellas rättigheter att gifta sig och skaffa barn. Hur det var i respektive land (Sverige är en extrem minoritet bland alla Swissar). Det är ju lätta ämnen att ta upp för diskussion för de allra flesta har ju en åsikt. Visserligen höll jag igen lite, men samtidigt är det inte lätt att få ur sig det man vill säga, det blir så löjligt, för i svenskan har jag ju precis hela registret (av ord) men i franskan blir det lätt handikappat.

Samtidigt en annan sak. Med tanke på att Sverige är ett underrepresenterat land i min klass (jag kan verkligen inte räkna mig själv som en representant...) så ska jag ju i alla fall stå för det. Här är vissa av frågorna jag får svara på:

- Vad är en speciell högtid i Sverige?

- Hur många veckor har man semester i Sverige?

- Varför skojar ni också på 1a april?

- Får homosexuella gifta sig och skaffa barn i Sverige?

- Är invandrarna integrerade i det svenska samhället?

Det är ju till synes ganska enkla frågor, och jag har för övrigt glömt många, men varje gång jag måste svara på såna här frågor så blir jag lite lätt nervös. Först så tänker jag att "skitsamma, dom vet ju ändå inte hur det är!" och tänker ljuga som fan, men sen så kommer jag på att "men shit, läraren vet säkert, han har säkert haft en skitsmart elev från Sverige förut, nu måste jag säga samma sak", och slutligen "nu måste jag säga rätt, annars så kommer det säkert komma en Svensk elev efter mig som är smart och läraren kommer att komma ihåg vad jag sa och sen kommer jag bli ihågkommen som Puckot Från Sverige". Visserligen tror jag att jag redan har erövrat den titeln, men ja.

Men på allvar. Jag är inte homosexuell, och därför kan jag säga att jag fullkomligt skiter i vad de får och inte får göra, hur kan det på något sätt röra mig? Och ja, invandrarna lever väl sitt liv. Jag känner typ inga invandrare. Och jag luras på 1a april för att mamma sa att man kunde göra det. Och man har väl 8 veckors semester? Eller? Det har väl alla? Och den speciella högtiden... Jag sa midsommar, tills det kom fram att alla länder i hela jävla världen också firar midsommar. "Men...men.. vi äter sill!" Världen - Sofia: 1-0

Nu blir det matlagning!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0