Herr Gårman

Frenglish: It's fucking pluing!

Spontana utrop när soliga himlen plötsligt klär sig i svart och visar sitt förakt mot jorden. Eller bara Frankrike, jag vet inte. Nu är det fint igen i alla fall.

Jag gick hem idag, och jag använde mig av det socialt accepterade beteendet och brukade trottoaren. Men jag gissar att jag ska se mig som en bilist, eller fotist för rätt som det var kom det en bil framfarandes på trottoaren. Vi använde oss av vänstertrafik.
För så är det här, jag vet inte hur det är i resten av Frankrike men i Bordeaux förekommer detta ofta, bilar kör lite på trottoaren istället. Det är ju så köigt jämt!

Här görs allt för att jaga fotisterna från trottoarerna: först bygger man dem extremt små (trottoarerna), och det skulle kunna få plats två människor på bredden (om inte människorna i fråga är utvuxna på bredden) men för att förhindra detta hemska beteende så sätter man upp stolpar tjugo centimeter in på trottoarerna. Men de där jäkla människorna fortsätter ju bara att vistas på gator och torg, så då slänger man också ut alla soptunnor man har. Sen går någon med en väldigt bajsnödig hund fram och tillbaka på alla trottoarer och lägger på så sätt ut lite överraskande minor.

Som ett resultat av detta går alla mitt på gatorna. Jag talar visserligen nu om de små enkelriktade gatorna (som det finns några stycken av...), men trottoarerna finns bara där för syns skull, för det är ju så en normal "stad" ser ut, men på riktigt går alla på bilvägen. Och harmoniserar. Typ.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0