Den skenande spårvagnen...

Jag har precis läst Per Ledins uppsats "Den skenande spårvagnen: en sociosemiotisk stilanalys av en nyhetsberättelse i tre kvällstidningar", från 1993. I: Språk och stil.
Till skillnad från alla andra (säkert med undantag från vissa) artiklar i den tidskriften var den här riktigt intressant. Ledin skriver på ett avslappnat men ändå korrekt och kunnigt sätt som gör att man faktiskt upplever en slags spänning i uppsatsen. Inte spänning i bemärkelsen thriller eller så, men man vill veta vad hans analys kommit fram till. Mycket bra.

För ja juste, i didn't tell you? I fredags, klockan typ 21.00 fick jag veta att mitt råmanus till min uppsats inte var godkänt. Och det nya manuset ska vara inlämnat imorgon måndag klockan 14.00. Tack. Det var snällt kära handledare. Det ger mig verkligen en ärlig chans att förbättra mitt arbete. För 48 timmar är väl ingen match? Jag känner inte alls för att börja gråta och ha sönder viktiga saker. Helst vill jag liksom bara ha sönder mitt fönster eller typ TV:n. Men vi glömmer ju inte, jag är ju en VUXEN människa med ordentliga och noga kontrollerade känslor, så jag sätter mig själv i ihärdigt arbete istället.

Jag hade faktiskt tänkt att gå C-kursen. Tänker jag det nu? Fet chans. Aldrig i livet! Som han i "Ondskan" skulle ha sagt. Jag utsätter mig absolut inte för en kandidatuppsats. Hellre ger jag bort min lilltå. På allvar. Om det stod mellan att skriva en kandidatuppsats och en bortklippning av lilltå väljer jag utan att blinka bort min lilla lilltå. Man kan gå utan den.

I alla fall drog jag en väldigt snabb repa i stan, först fika på sjuelvan för att vänta in bibliotekets öppning, sedan kopiering av artikeln, därefter inhandlandet av ett par knästrumpor på Lindex och slutligen inköp av nya Harry Potterboken. Jag hann läsa 70 sidor innan jag var hemma. Rekord. Jag älskar den redan. Nu ligger den på mitt nattduksbord och glänser. Jag fluktar på den lite då och då men någonting i mig säger att jag måste fokusera på uppsatsen. Hinner ju egentligen inte ens med det här. Hej å hå och en flaska med rom. En liten bild på mig från idag. Skitsnyggt med dunjacka till kjol, men vad göra när det regnar?

image73


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0