Välkommen till Luleå, temperaturen är för närvarande minus 14 grader...

Helt ovetandes om den kommande kulturchocken steg jag ur flygplanet på Luleås flygplats. Den första chocken kom när temperaturen meddelades av vår (säkert snygga) kapten. Minus 14 grader. Jag, som inte hör så bra, frågade mannen bredvid mig: "Vad sa han? FJORTON minusgrader?" Näpp, det verkade inte bättre.

Redan i den här lilla gången mellan planet och flygplatsen sipprade kylan in och jag drog på mig min dunjacka. Väldig tur att jag inte bara hade min lilla vita ullkappa, som jag tänkt från början.

Dagarna hos min lilla Fanny i Luuulä:

Onsdag: Landade sent, var hemma hos Fanny runt tiotiden. Åt lite mandariner och pratade, somnade sent.

Torsdag: Fanny gick upp tidigt och gick till skolan. Vid tio gick jag upp och duschade och handlade frukost. Eller försökte handla visserligen. "Du, dä här kåmmer no ta lit tiid, du få ta kassa två iställä". Jaha. Kassa två? Gissade på en kassa där ingen stod. Och jag väntade. Och väntade. SEN dök det upp en kvinna i medelåldern som häjade och började slå in mina varor. Samtidigt som hon pratade på med någon annan. Jag fick helt enkelt vänta.

Efter att ha ätit frukosten gick jag till universitetet. Jag gick fel, frågade om vägen, och jag gick och gick och gick. Jag svängde höger och vänster på de rätta (enda?) ställena men jag befann mig liksom fortfarande i skogen. Till slut kom jag fram till en kyrka och fick lite gråt-panik eftersom att universitetet aldrig ville infinna sig. Så jag frågade om vägen igen, och fick svaret att jag befann mig typ 30 meter från skolan. Ah. I alla fall låg den som i en liten by liksom, huuur mysigt som helst, såg ut som en liten alpby. Tills jag kom på att jag typ är i alperna.
Sen satt jag i skolan och tittade på när Fannys hjärna växte, och sen jobbade jag lite på min proseminarieuppsats som skulle vara klar. Blev lite flirtad med av en söt kille, det var kul! Försökte mig på att snabbt beställa en macka som jag fick vänta i typ en kvart på... På kvällen lagade jag mat åt lilla Fanny och vi åt och pluggade lite till. Somnade sent igen.

Fredag: Min födelsedag!!! Vaknade, gjorde ingenting, åkte till stan och shoppade, vi åt lunch och gled omkring lite, sen åkte vi hem och gjorde oss i ordning. Därefter åkte vi in till stan igen och gick till Kulturhuset och såg Magnus Betnérs show (heter det så?) "Inget är heligt", som var helt fantastisk! Jag älskar verkligen hans humor. Bitterheten genomsyrade det mesta. Efter det gick vi till en hotellbar och tog en drink. Sen åkte vi hem för vi var sjukt trötta.

Lördag: Vi gjorde ingenting, hasade runt och gjorde till slut i ordning oss för att cykla (i snön!) hem till Fannys klasskompis Maria och åt middag. Efter det cyklade vi till några andra av Fanny och Marias klasskompisar och drack lite vin, sen gick vi till studentklubben (heter det så?) Stuk och typ hängde där lite och så, det var faktiskt helt okej! Det gick typ inte att beställa i baren men hey... Men trötta i vanlig ordning åkte vi hem ganska tidigt...

Söndag: ...Men det hindrade inte mig från att vara monstertrött idag när jag skulle åka hem. Fick typ inte tag på en taxi för det hade varit en stor konstert igår. Så en enda stackare verkade jobba i hela staden. Kom till flygplatsen och tänkte checka typ..in. Jag var där kvart över tolv. "Vi öppnar klockan tolv förrti fäm". Aha. Jag fick vänta på en helt öde flygplats i en halvtimme. Men övrigt gick allting smidigt!

Och såhår såg det ut!

image74image75


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0