Snille häråt!

Vilken dag, vilken dag! Vi började klockan tio och hade vanligt seminarie, olyckligtvis hade jag inte gjort uppgifterna man skulle gjort, men det var ingenting jag nämnde för läraren så att säga... Vi fick en fråga att diskutera mellan oss i klassen och när han frågade vad vi hade kommit fram till var det ingen som sa någonting! UTOM JAG! Ostadigt höjde jag min lilla brud-stämma och sa: "jag tror att det är för att få lagtexterna att verka mer auktoritära och äldre..." (Spelar ingen roll vad frågan var). Och han tittade på mig och jag tänkte att nu hade jag fel i vanlig ordning - jag svarar nästan alltid fel haha. Men jag hade rätt! Jag. Hade. RÄTT! För en gångs skull! Han sa: "Ja! Precis!" Och så fortsatte han att förklara. Jag! Inte ens Kalle-jag-har-alla-A sa någonting! Yay!

Lektionen fortsatte i samma anda, jag kunde dra paralleller mellan ord från fornsvenskan och idag och hade rätt. Vilken stjärna jag är! Sånt gör mig nöjd en hel dag. Vi som inte är så pålästa lever lite ur hand i mun, vi kör på. Fast jag brukar vara påläst, faktiskt...ja.

Därefter gick dagen rätt segt. Vi åt lunch, jag och Maria köpte oss en varsin sallad, inget fel på dem, men vi avnjöt vår köpesallad i det där rummet där alla som har matlåda äter. Och det är inte fräscht. Jag och Maria satt och tittade på alla och på varann med äcklade miner. Sen mådde jag illa. Verkligen jätteilla. Jag hade en megaklump i magen som ville förstöra dagen. Men med vatten och tuggummi fixar sig det mesta.

På eftermiddagen hade vi en tre timmars föreläsning om dansk språkhistoria. På danska. Jag fattar ingenting. Det heter ju Institutionen för nordiska språk, och vi har tidigare haft föreläsningar på norska, och nu danska. Då undrar jag: kan vi inte ha en på finska? Tillhör inte Finland norden, kanske? Och kan inte jag finska, kanske? När är det min tur att få fördelar här? Det bästa vore ju förstås om vi kunde hålla oss till svenska i fortsättningen, men hey, vem är jag att fantisera ihop såna tokigheter? Svenska på Svenska II? Pah!

Jaja, nu ska jag se klart på Seinfeld och sedan sova. Det verkar ju bli en dag imorgon också. Börjar klockan tio igen och sen ska jag sälja två svenskaböcker (nej jag tänker ALDRIG befatta mig med det töntiga "svenskböcker, svensklärare, svenskblablabla", så fuuuult a:et ska vara där!) och lämna över tävlingskläder och fika med min in- och utgifta faster. Hej!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0